Het Coronavirus in Italië

18 mei 2020

Vandaag even een update over de situatie met betrekking tot de Corona uitbraak in Italië en het effect dat het op jou heeft als reiziger, nu of verderop in het vakantieseizoen.

De Italiaanse overheid gaat de grenzen met de rest van Europa van 3 juni weer openstellen. Iedereen mag dan weer vrij naar het prachtige Italië reizen. Vanaf 1 juni mogen ook de Italianen weer vrij tussen de verschillende regio's reizen. Je hoeft dus niet meer twee weken in quarantaine bij aankomst. Je bent dus vrij om je binnen de geldende 1,5 meter regels te bewegen. Ondanks dat we erg blij zijn met dit positieve nieuws, begrijpen we ook dat het veel vragen oproept en dat je hierdoor misschien in een situatie komt waar jij niet blij mee bent. Hieronder vind je een aantal antwoorden op veel gestelde vragen.

Ben ik nu verplicht om mijn boeking te respecteren die ik al heb gedaan?

Ja, helaas ben je altijd verplicht om je boeking te respecteren. Dit is overigens voor alle reisorganisaties hetzelfde. Je bent een overeenkomst aangegaan met de reisorganisatie, in dit geval Ronalds Italië (Le Marche Activities BV), deze moet gerespecteerd worden. Wanneer de geboekte woning niet betrokken kan worden door overheidsbeperkingen, dan kan er uiteraard omgeboekt worden naar een andere periode. Dit was overigens al het geval.

Hoe zit het met een tweede betaling?

In het kader van het bovenstaande, zal de tweede betaling moeten worden gedaan voor de gereserveerde vakantiewoning. Ook wij zijn verplicht om de voor jou gereserveerde vakantiewoning af te nemen bij de eigenaar of agent, wanneer hij in staat is om de woning te leveren. Wij houden de tweede betaling overigens wel achter, totdat het zeker is dat je ook daadwerkelijk af mag reizen. Mocht er toch niet afgereisd mogen worden, dan storten wij de tweede betaling weer terug, of we verplaatsen de boeking kosteloos naar een andere periode in 2020 of 2021. Wanneer er geboekt wordt in een duurdere periode zal er uiteraard moeten worden bijbetaald.

Wat als ik besluit om niet te betalen?

Heb je moeite met de opgestelde regels? Neem dan altijd contact met ons op. Bij het niet doen van je betaling, zijn wij gerechtigd om je boeking te annuleren. Er vindt geen restitutie plaats. Het probleem is dat wij door de eigenaar aan ons contract worden gehouden, dus wij moeten de reis wel afnemen. Wanneer wij op grote schaal reizen voor onze gasten moeten gaan betalen, geeft dit uiteraard grote problemen. We willen er heel duidelijk in zijn, heb je moeite met de regels, neem direct contact met ons op. Bij geen contact en geen betaling wordt er geannuleerd.

Wat als mijn vlucht niet gaat?

Dit is een lastige situatie. Je hebt namelijk geen pakketreis geboekt. Wanneer de eigenaar de geboekte woning kan leveren, moet de geboekte woning worden afgenomen. Welk vervoersmiddel u wilt gebruiken is voor hem irrelevant. Je kunt immers ook met de auto afreizen. Is dit probleem op jouw boeking van toepassing? Neem contact op dan proberen we samen een oplossing te vinden.

Kan ik nu weer gewoon een vakantie naar Italië boeken?

Ja, je kunt gewoon weer een vakantie boeken naar Italië. Alle regels blijven voor jou ook hetzelfde, Mag je niet afreizen door overheidsmaatregelen, dan kunnen we gewoon weer omboeken naar een andere periode. Let wel op, de vakantie zal wel anders zijn dan u gewent bent geweest tot nu toe. Een groot voordeel bij Ronalds Italië is, dat we heel veel vrijstaande villa's hebben, waar je helemaal privé kunt verblijven zonder iemand te zien. 

Kan ik kosteloos annuleren wanneer ik liever niet naar Italië reis?

Wanneer je zelf beslist om niet af te reizen naar Italië, omdat je er geen goed gevoel bij hebt, dan kun je niet kosteloos annuleren. Ook heb je geen recht op het omboeken van je reis. Uiteraard begrijpen we wel heel goed wanneer je twijfels hebt, zeker wanneer je in een risicogroep valt. Echter blijft het feit dat de eigenaar nog steeds kan leveren. Overigens zijn deze regels vrijwel overal hetzelfde. Zit jij in deze situatie, neem dan contact op, omdat we met veel individuele eigenaren te maken hebben, kunnen we altijd voor je in overleg gaan met de eigenaar van de woning die jij hebt geboekt. Het is overigens geen garantie dat we tot de door jouw gewenste oplossing kunnen komen.

Kan ik nog steeds een voucher voor volgend jaar krijgen?

Wanneer er vanuit overheidswege niet gereisd mag worden kan er uiteraard een voucher worden verstrekt. Let op! de voucher is alleen geldig voor de door jou geboekte woning. De aanbetaling hebben we ook aan die specifieke eigenaar gedaan. Het heeft echter onze voorkeur om een omboeking te maken. Dan weet je zeker dat de woning de volgende keer beschikbaar is voor jullie.

Kan ik mijn voucher ook weer gebruiken voor deze zomer vakantie?

Heb je a een voucher gekregen van Ronalds Italië omdat je reis al was geannuleerd, en wil je die al inzetten? Dan kan dat. Uiteraard moet de woning waar je voucher voor hebt gekregen wel beschikbaar zijn.

Is er straks wel een leuke vakantiesfeer in Italië?

Dit is voor ons de lastigste vraag om te beantwoorden, want iedereen heeft een andere Italië beleving. Ook in normale tijden. Wel kunnen we meegeven dat de Italianen in het algemeen zeer flexibel zijn en alles op alles zetten om er een mooi seizoen van te maken. Nu al zien we dat iedereen zeer positief en dankbaar over elke versoepeling van de regels. Uiteraard moeten we allemaal rekening houden met de nieuwe regels waarbij 1,5 meter afstand en goed handen wassen universeel zijn. Dit houdt in dat restaurants, bars, winkels en stranden aangepaste regels zullen hanteren om de 1,5 meter regel te handhaven. Maar dat zal ook wat eenvoudiger zijn, omdat er veel minder toeristen zullen zijn. 

We zien wel dat de zuidelijke regio's veel minder problemen hebben dan de noordelijke. Vanaf Le Marche naar beneden wordt het steeds beter.

Tot slot willen we jullie allemaal veel sterkte wensen in deze bijzondere tijden. Mocht je ergens twijfels over hebben, neem dan contact met ons op.

Ronald Enklaar.


13 maart 2020 

Ik ga ervan uit dat iedereen wel heeft gezien of gehoord dat Italië behoorlijk is getroffen door het Corona Virus. We hebben allemaal geen idee hoe het zich verder gaat ontwikkelen, en we leven enorm mee met alle mensen die hierdoor worden getroffen. Allereerst natuurlijk de mensen die met het virus zijn besmet, maar ook met alle mensen in Italië die moeten rondkomen van het toerisme. En dan in het bijzonder, al onze huiseigenaren die nu met hun handen in het haar zitten.

Wat betekent deze Italiaanse Corona crisis nu voor jou als Italië liefhebber en als onze gast? Wat gebeurt er met je vakantie? Hieronder treft u antwoorden op veel gestelde vragen. Ik realiseer me dat we op dit moment lang niet alle vragen kunnen beantwoorden. Mocht je meer gedetailleerde informatie willen, of heb je specifieke vragen over de door jouw geboekte vakantie? Schroom dan niet om te bellen of te mailen.

Ik wens ook iedereen in Nederland veel sterkte in deze periode en ik hoop dat we weer snel kunnen gaan genieten van de mooie dingen in het leven, bij voorkeur onder de Italiaanse zon!

Uw Vakantie in Italië

Op dit moment is heel Italië gesloten tot 3 april. Dit is uiteraard gedaan om de verdere verspreiding van het Corona virus in Italië zoveel mogelijk in te perken en te vertragen. Dit heeft tot direct gevolg dat ook jij als vakantieganger niet naar Italië kunt afreizen. Gelukkig is het nu een erg rustige periode voor vakanties in Italië. Tot 3 april hebben we vrijwel geen gasten die moeten komen in een van onze woningen. Als secundair gevolg van de sluiting van Italië, zijn vele (vrijwel alle) vluchten gecanceld. Het zij, omdat ze niet meer mogen vliegen, of omdat het niet rendabel is wegens te weinig reizigers. 

Ik kan weinig vertellen over hoe het nu verder gaat verlopen en of je vakantie in gevaar komt. Uiteraard hoop ik dat iedereen gewoon op vakantie kan naar Italië. Maar ik vind wel dat ik reëel moet zijn,  want Ik kan op dit moment niet garanderen dat alle boekingen in de maand april doorgang kunnen vinden. In het gevel dat boekingen niet door kunnen gaan,  komen we in een verschrikkelijke situatie waarin we alleen maar verliezers hebben. Jij kunt niet naar je vakantiehuis, waar je zo naar uit hebt gekeken, en de eigenaar zal zijn inkomsten zien verdwijnen. Hieronder tref je de veel gestelde vragen.

Veel gestelde vragen

Kan ik mijn geboekte vakantiewoning annuleren?

Uiteraard kun je, je boeking altijd annuleren. Echter vindt er in veel gevallen geen restitutie plaats. Restitutie hangt van vele factoren af. In de basis geldt, wanneer u naar de gehuurde woning kunt reizen, is er geen reden voor annuleren en vindt er geen restitutie plaats. We bekijken de mogelijkheid om naar de vakantiewoning af te reizen per week en per boeking.  Op dit moment kunnen we nog niet inschatten wat de situatie na 3 april zal zijn.

Is het verstandig om nu te annuleren?

Uiteraard moet iedereen voor zichzelf bepalen of ze willen annuleren. Echter zijn wij van mening dat het geen zin heeft om je vakantie nu te annuleren met een aankomst na 3 april. Dit omdat we nog niet kunnen overzien of men wel of niet kan afreizen naar Italië. Dus wanneer je, je vakantie annuleert vindt er geen enkele restitutie plaats.

Ik moet mijn tweede betaling doen, kan ik dat uitstellen?

Helaas kunnen we je tweede betaling niet uitstellen. Dit betekent niet dat je, je 70% betaling kwijt bent wanneer je niet kunt afreizen in verband met het Coronavirus. We betalen je tweede betaling altijd terug wanneer je vanwege het Coronavirus niet afkunt reizen naar je vakantiebestemming. We hebben besloten om de eigenaren van de vakantiewoningen niet meer vooruit te betalen, zodat we zelf controle hebben over de tweede betaling. Let op! Wanneer je zelf besluit om vanwege het Coronavirus niet op vakantie te gaan, terwijl je wel kunt afreizen, vindt er geen restitutie plaats.

Hoe krijg ik meer duidelijkheid om mijn eigen vakantie?

Los van het bovenstaande, doen wij ons uiterste best om voor iedereen een goede oplossing te vinden. Zo bekijken we elk geval individueel en hebben we het liefst persoonlijk contact om te overleggen over een mogelijke oplossing voor jouw specifieke reservering. Zo kunnen we eventueel kijken naar het omboeken naar een andere regio in Italië (mocht dat zin hebben) of naar een andere periode, bijvoorbeeld van de mei-vakantie naar de herfst-vakantie. Kortom, neem contact met ons op wanneer je specifieke vragen hebt.

Kan ik nu nog een vakantie naar Italië boeken?

Het is je eigen keuze om op dit moment een vakantie naar Italië te boeken. Maar misschien het nu niet echt het beste moment. Je kunt je natuurlijk altijd oriënteren op een vakantievilla of agriturismo in Italië. En uiteraard kun je ons om advies vragen over de leukste locaties, ook als je nog geen woning wilt reserveren vanwege de onzekerheid. We helpen je graag. Er zijn enkele eigenaren die boekingen accepteren met volledige terugbetaal garantie wanneer men niet kan afreizen. 

Hoe zit het met de reis en annuleringsverzekeringen?

De meeste annuleringsverzekeringen bieden geen dekking voor het Corona virus. Wij werken met de Europeesche verzekeringen. Wanneer u een allrisk-annuleringsdekking heeft afgesloten voor 27 februari 2020, wordt de annulering in verband met het Corona virus volledig gedekt. Zie de Corona pagina van de Europeesche .

Meer Corona vragen? 

Heb je nog andere vragen, neem dan contact met ons op. We proberen ze dan zo goed mogelijk te beantwoorden. Omdat deze situatie ook voor ons nieuw en zeer onverwacht is, vragen we je begrip wanneer we niet direct of volledig antwoord kunnen geven. We doen ons uiterste best om allereerst uw vakantie te redden. Indien dat niet het geval is, uw financiële schade tot een minimum te beperken.